תקנות כיבוי אש בבניינים

אש היא לא משחק, במיוחד בבניינים רבי קומות בהם מאוכלסים דיירים רבים שנמצאים ברמת סיכון גבוהה להתפרצות של דליקות ושרפות. על מנת להתמודד עם האתגרים העומדים בפני מערך הכבאות, נוצרו תקנות אש חדשות שמסדירות את הבטיחות עבור כלל סוגי הבניינים, ביניהם משרדים ובתי מגורים

 

תקנות כיבוי אש בבנייני מגורים מבטיחות את בטיחות הבניין ודייריו. בכל קומה בבניין המגורים חייבים להימצא מטפים, זרנוקים, גלגל צינור מחובר למקור מים וספרינקלרים. כמו כן, נדרשת גישה מהירה ובטוחה עבור מערך הכבאות שהגיע לטפל בשריפה. על פי התקנות החדשות של מערך כיבוי האש וההצלה, כל בניין מגורים חייב להציג באופן גלוי את מערכות כיבוי האש שהותקנו במבנה. יישום התקנות מצמצם פגיעה ברכוש, וימנע את התפשטותן של שריפות ודליקות העלולות לעלות גם בחיי אדם.

על פי התקנות החדשות, בכל בניין מגורים רב קומות חייבת להימצא מערכת אש ראשית המעניקה התראה מיידית לדיירי הבניין בעת זיהוי השריפה. בכל בניין קיימות מערכות קריזה שונות, שעובדות בצורות שונות, חלקן אף עם הנחיות קוליות שמסייעות לדיירים להבין לאן להתפנות במקרה של שריפה.

התקנות החדשות דורשות מדיירי הבניין אכיפה, תחזוקה, פיקוח ובקרה באופן שוטף. ישנם וועדי בניין שאף שוכרים חברות שכל תפקידן הוא אחראיות על התחזוקה השוטפת של המתקנים. אך גם במקרים אלו, על הדיירים לוודא שתחזוקת הבניין נשמרת תוך מתן דגש על כל מערכות כיבוי האש שקיימות במבנה.

על אף ההוראות החדשות של שירות הכבאות וההצלה בישראל, ישנם בנייני מגורים רבים אשר מזניחים ולא מקפידים על קיום התקנות והאחזקה של המתקנים. מבדיקות שנערכו בנושא, נמצאו לא מעט ליקויים הנובעים בעיקר כתוצאה מחוסר ידע של הציבור. במקרים בהם התחזוקה נמצאת במצב ירוד, האש עלולה להתלקח במהירות, ולגרום לנזקים כבדים הן ברכוש והן בחיי אדם.

על מנת לאכוף את תקנות כיבוי האש, מחויבים שירותי הכיבוי וההצלה לבצע אחת לשנה לפחות ביקורת במבנים השונים. במהלכה עוברים נציגי הכבאות על המערכות, בודקים את קיומם של אמצעי הבטיחות השונים, מוודאים את רמת התקינות ואת האחזקה השוטפת של המבנה. בסיומה של הביקורת, מעניקים נציגי הכבאות לדיירים אישור על כך שהבניין עומד בכל הפרמטרים, ומוכן לכל שעת חרום שעלולה לפרוץ. במקרים בהם נמצאו ליקויי בטיחות חמורים, על נציגי הכבאות לדווח לרשויות על מבנים ובניינים בעלי סיכונים גבוהים המהווים סכנה ממשית למלכודת אש.

בניינים נמצאים ברמת סיכון גבוהה להתפרצות של דליקות ושריפות. לכן נקבעו תקנות אש חדשות על ידי הרשויות וגורמי ההצלה של מערך כיבוי האש. התקנות מסדירות את חוקי הבנייה והבטיחות מתוך מטרה למזער סיכוני אש, ולהבטיח את סידורי הבטיחות באש הנדרשים להקמת בנין רב קומות.

צור קשר

מאמרים נוספים

מוכנות מראש מונעת מהאש להתפרץ

על פי התקנות החדשות של שירותי הכבאות וההצלה, אחת לכל 5 שנים יש לבצע בדיקת אפיון לרשת המים הציבורית. המשמעות היא שיש לבדוק באמצעות מדידה

שתפו:

גלילה לראש העמוד