דרישות כבאות – רישוי עסקים

על פי חוק, כדי לפתוח או לחדש עסק, יש לקבל את אישורם של כל גורמי אכיפת החוק, ביניהם גם את אישורה של רשות הכבאות הארצית. האישור ניתן לאחר בדיקה יסודית של כלל מערכות כיבוי האש בעסק. כך מבטיחים בעלי העסקים לשמור על בטחון העובדים והלקוחות, ומצמצמים את הסיכוי לפרוץ שריפות ודליקות

 

כל עסק שונה מהאחר. סוג המבנה, גודלו של העסק, כמות האנשים שהוא מבקש לאכלס, סוג העסק ועוד. לכן דרישות הכבאות שונות מעסק לעסק. אך למרות זאת, החוק מחייב אכיפה של מספר כללים עבור כלל סוגי בתי העסק כגון: הימצאות ציוד לכיבוי אש (מטפים, גלגל צינור מחובר לברז המים המרכזי), התקנת מערכות המזהות ומשתתפות בתהליך כיבוי שריפות, מערכות מתקדמות לאיתור אש ועשן, הצבת שילוט ברור להובלת האנשים אל יציאות החירום, נגישות לאנשי הכיבוי וההצלה בשעת שריפה, התקנת מחיצות אש ועוד.

מהם השלבים הנדרשים כדי שהעסק יעמוד בדרישות הכבאות?

בשלב הראשון על העסק להציג את פרטיו האישיים. סוג הפעילות שתתקיים בו, כמות האנשים שיכול העסק לאכלס, מיקום העסק וכיצד הוא נערך מההיבט של ציוד כיבוי אש ומערכות ההתרעה מפני שריפות ודליקות.

בשלב השני על העסק להכין תכנית מפורטת שמציגה את מערך כיבוי האש שנמצאת ברשותו. כגון: ציוד כיבוי אש, מערכות גילוי אש ועשן, מיקומן של יציאות החירום, לוחות חשמל ומיקומם, ספרינקלרים, מערכות מיזוג אוויר, מערכות מנדפים וארובות ועוד.

את הבקשה בצירוף מסמכים רלוונטיים נוספים יש להעביר לאישורם של כל הגורמים הנדרשים, בין היתר גם אל מערך הכבאות וההצלה בישראל. המפקח מטעם בטיחות אש בתחנת הכיבוי יקבל את הבקשה ויבצע על פי חוק ביקורת בעסק החדש או בעסק המעוניין לחדש את רישיונו. זאת כדי להבטיח שכל סידורי הבטיחות באש הנדרשים קיימים בעסק, ותקינים לתחילת שימוש באופן מיידי. תהליך הביקורת מחייב תשלום אגרה בגין ביקורת ציוד מקרקעין.

בשלב השלישי תבוצע ביקורת חוזרת כדי לאמת באופן סופי שהעסק עומד בכל התנאים שנקבעו על פי דרישות מערך הכבאות וההצלה בישראל. במידה ויתגלו ליקויים, תבוצע ביקורת נוספת. עם פתיחתו של העסק, ייתכנו ביקורות פתע כדי לוודא שהעסק מצליח לעמוד בכל הדרישות.

בשלב הרביעי והאחרון, יחליט מערך הכבאות את החלטתו בדבר האישור המיוחל לקבלת רישיון העסק. אם עמד בעל העסק בכל הדרישות של מערך הכבאות, יוענק לו האישור והרשות המקומית תקבל המלצה שתאפשר להעניק לעסק את הרישיון החדש או לאפשר לו את חידושו.

אם לא עמד העסק בדרישות הכבאות, בהתאם לנסיבות תחליט כיצד לפעול מערכת הכבאות וההצלה בישראל. במקרים חריגים עלולה מערכת הכבאות לפנות אל הרשות המקומית  בדרישה לסירוב מתן חידוש או אישור רישיון לעסק.

מעוניינים בחידוש רישיון העסק או רוצים לפתוח עסק חדש? נציגי חברת טולדו ביקורת אש ישמחו לעזור ולסייע בכל בקשה. צוות המומחים שלנו ינהלו את התהליך עבורכם בדרך המהירה והקלה ביותר.

צור קשר

מאמרים נוספים

מוכנות מראש מונעת מהאש להתפרץ

על פי התקנות החדשות של שירותי הכבאות וההצלה, אחת לכל 5 שנים יש לבצע בדיקת אפיון לרשת המים הציבורית. המשמעות היא שיש לבדוק באמצעות מדידה

שתפו:

גלילה לראש העמוד