ספרינקלרים – בדיקה והתקנה

הספרינקלרים הם חלק ממערך אביזרים וכלים המותקנים במבנים גדולים ורחבי ידיים ומיועדים להגן על הנוכחים במבנה במקרה של התפרצות שריפה. בין אביזרים אלה, מלבד הספרינקלרים ניתן למצוא מטף לכיבוי אש, גלגלון זרנוק מים, גלאי עשן וארון כיבוי אש. לספרינקלים יש תפקיד חשוב ומהותי ובניגוד לאביזרים האחרים הם בעצם מתחילים לפעול בעצמם ולא דרוש להם מפעיל אנושי אשר נוכחותו בקרבת האש עלולה לסכן אותו. הספרינקלרים מתחילים את פעולתם באופן אוטומטי הודות למנגנון המותקן בתוכם.

 

כיצד עובדים הספרינקלרים?
מדובר במערכת צינורות המותקנת בתקרת כל קומה של המבנה. ראשו של הספרינקלר הוא קצה צינור של מים המוזרמים בלחץ גבוה. בתוך הספרינקלים מותקנות קפסולות המכילות חומר הניתך כאשר טמפרטורת הסביבה עוברת את ה- 60 מעלות צלזיוס. במצב זה מתחילה המערכת לפעול ומזרימה מים מהתקרה אל החלל שמתחתיה, מתוך הנחה שבחלל משתולל שריפה וגם אם זרמי המים לא יכבו אותה כליל, הם לפחות יעכבו את ההתפשטות שלה ויאפשרו בינתיים לאנשים השוהים במבנה להתרחק מהאש ולצאת מהבניין.
רק חברה אשר מתמחה בעיסוק בתחום של כיבוי אש רשאית להתקין ספרינקלים. חברת טולדו ביקורת אש היא חברה מובילה בארץ ומתמחה בתחום זה. החברה פועלת על פי תקנים מחמירים של מכון התקנים הישראלי ומוסמכת לאשר תכניות בנייה למבנים בהקמה לצורך קבלת אישור כיבוי אש מהרשות הלאומית לכבאות והצלה. החברה מוסמכת לבצע בדיקות תקינות למגוון האביזרים של כיבוי אש במבנים על מנת לתת אישור שהציוד תקין ומוכן לפעולה במקרה חירום.

 

התקנה של ספרינקלים
מיקום של מערכת ספרינקלים מהווה חלק בלתי נפרד מתכניות הבנייה של כל מבנה שאמור לאכלס כמות גדולה של אנשים בעת ובעונה אחת. כבר בשרטוטים הראשוניים צריכה להופיע המערכת ומיקומה המיועד על מנת שגוף מקצועי יאשר את הימצאותה ואת נכונות המיקום המיועד שלה במבנה שטרם הוקם. את ההתקנה חייבת לבצע חברה מובילה ומקצועית בתחום של ציוד כיבוי אש כדוגמת חברת טולדו ביקורת אש. בנוסף להתקנה החברה ראשית ויכולה לבצע ביקורות מדי פעם כדי לוודא את תקינות המערכת, כפי שנדרש על פי החוק.
תכנון, הקמה והתקנה של מערכת ספרינקלים אינה תכנית אחידה המתאימה לכל מבנה ומבנה. ראשית יש לציית להנחיות הרשות לכבאות והצלה ואז לבדוק בתכניות הבנייה היכן כדאי וצריך להתקין את הצינורות ואת הראשים באופן כזה שהמים שיזרמו יכסו שטח רחב ככל האפשר ויאפשרו פעולה יעילה. כל השלבים האלה צריכים להתבצע על ידי חברה מומחית בתחום זה כמו חברת טולדו ביקורת אש ורק בדרך זו אפשר יהיה לוודא שהמערכת מותקנת כפי שדרוש על פי החוק ומתקבלת אחריות הן על ההתקנה והן על הציוד עצמו. בתחום של ציוד כיבוי אש אסור להתפשר ומומלץ לפנות למומחים בעניין.

צור קשר

מאמרים נוספים

מוכנות מראש מונעת מהאש להתפרץ

על פי התקנות החדשות של שירותי הכבאות וההצלה, אחת לכל 5 שנים יש לבצע בדיקת אפיון לרשת המים הציבורית. המשמעות היא שיש לבדוק באמצעות מדידה

שתפו:

גלילה לראש העמוד