השימוש במטפים לכיבוי שריפות

לא הרבה אנשים יודעים זאת, אך מטפים המיועדים לכיבוי אש הם ציוד הכרחי ונפוץ ביותר והתפעול שלהם קל ופשוט. הם מכילים אבקה המכבה כל שריפה והם מהותיים לשימוש בשלביה הראשונים של השריפה.

שימוש נכון ומתוזמן במטפי כיבוד אש יכול להכריע האם השליטה על האש תגיע במהרה או שהאש תתפשט ותמשיך לסכן בני אדם הנוכחים במקום או רכוש. על פי דרישות בטיחות של מכבי האש חובה שבכל מקום שבו שוהים בני אדם, ללא קשר לכמות או לגילאים שלהם, חייבם להיות מטפים במקומות גלויים, ידועים ונגישים.

איך משתמשים במטפים לכיבוי אש?
ראשית חשוב מאד להבין שהחכמה בשימוש במטף היא היכולת של מפעיל המטף להתיז קרוב ככל האפשר למוקד האש. במידה והלהבה גדולה מדי ואין אפשרות להגיע קרוב את המוקד שלה – אין טעם לנסות להשתמש במטף אלא להתקשר מיד את תחנת לוחמי האש הקרובה על מנת שכבאים מקצועיים יגיעו ובאמצעות הציוד שלהם הנמצא בכבאית יוכלו לכבות את האש. כאשר מדובר בשריפה בתוך מבנה סגור – את השימוש במטף צריך להתחיל במרחק של 7-10 מטר מהאש ולאט לאט, עם דעיכת הלהבות להתקרב.
חשוב מאד לדעת שאם האש אינה מאפשרת התקרבות פיזית עם המטף – אין לנסות בכוח לעשות זאת. מרחקים אלה הם כמובן בגדר המלצה בלבד, שכן אם עוצמת החום גבוהה מאד וקשה להתקרב אל האש – אין לנסות על מנת שלא להסתכן בפגיעה. כאשר מדובר בשריפה המשתוללת במקום פתוח – חובה לוודא את כיוון הרוח בטרם מתחילים להתיז את אבקת המטף. יש להתיז עם כיוון הרוח ולא נגדה וגם כאן במידה ואי אפשר להתקרב עד למוקד הלהבה – אין לעשות זאת כדי שלא להיפגע.

מה חשוב לדעת על מטפים לכיבוי אש?
מטפים לכיבוי אש לוקחים חלק בקבוצת האביזרים לאיתור, גילוי וכיבוי אש בכל מקום – מקום סגור או פתוח, מקום עבודה של אנשים בוגרים או בית ספר של ילדים צעירים.

בדקות הראשונות של גילוי אש יש לנסות לכבות אותה באמצעות מטף (תוך הקפדה על ההנחיות שהוזכרו) ובמקביל גם לנסות להגיע אל מקום האש עם זרנוק מים וגם להתקשר אל תחנת מכבי האש הקרובה במהירות האפשרית. חובה על מנהל המקום לבצע בדיקות תקינות למטפים אחת לפרק זמן מסוים על מנת לוודא שהם מוכנים לשימוש.
חברת טולדו ביקורת אש היא הכתובת הנכונה לביצוע ביקורות לציוד ואביזרים של כיבוי אש על מנת לשמור על כלים ואביזרים שבהם אפשר יהיה להשתמש במקרה חירום. החברה פועלת תחת תקנים מחמירים מטעם מכון התקנים הישראלי והמומחים בה עברו הסמכות והכשרות כפי שמתחייב מטעם החוק והדרישות של מכבי האש.

 

דרושה לכם ביקורת ציוד? התקשרו עוד היום.

צור קשר

מאמרים נוספים

מוכנות מראש מונעת מהאש להתפרץ

על פי התקנות החדשות של שירותי הכבאות וההצלה, אחת לכל 5 שנים יש לבצע בדיקת אפיון לרשת המים הציבורית. המשמעות היא שיש לבדוק באמצעות מדידה

שתפו:

גלילה לראש העמוד